{{warning.boldText}} {{warning.text}} Les mer

Får hjulene til å gå rundt i jula

Med ekstra mange helligdager som faller på hverdager i år, yter karene i HRA Transport ekstra innsats for å ta unna husholdningsavfallet i jule- og nyttårshelga.

Pressemelding 13.12.2018

Får hjulene til å gå rundt i jula

– Det ligger et ordentlig lagarbeid bak for å få hjula til å gå rundt slik at vi får hentet inn avfallet fra kundene våre, sier avdelingsleder Arild Kristoffersen i HRA Transport.

Velvilje

I år er det ekstra mange røde dager som faller på ukedag; både julaften, 1. juledag og 2. juledag, nyttårsaften og 1. nyttårsdag. Det betyr at HRA Transport må kjøre lenger på dager som ikke er helligdager, og har færre dager å ta igjen helligdagene på, enn normalt.

– Vi respekterer selvsagt helligdagsfreden. Men det betyr at vi må kjøre lengre ruter til daglig enn vi vanligvis gjør, og at vi må ta i bruk lørdagene. Heldigvis har vi velvillige ansatte som jobber ekstra lange dager for å få hjulene til å gå rundt, sier Kristoffersen.

I praksis får mange seinere hentedag. HRAs app og søk i hentekalender på nettsiden vil ikke stemme i jule- og nyttårshelgen. De avhenger av nøyaktige datoer for når ei rute begynner og slutter. Siden de fleste av renovasjonsbilene bruker klimavennlig biogass, avhenger rekkevidden av vær og føreforhold. Det er derfor vanskelig å anslå nøyaktig hvor langt de kommer på ruta før de må returnere til Trollmyra. HRA anbefaler derfor alle kundene sine å gå inn på HRAs nettside og følge med på annonsering for å se anslått hentedag i denne perioden.

Takknemlige for hjelp

Under innkjøringen av ruter vil én renovatør kunne tømme opptil 650 beholdere daglig. 20 sekunder ekstra hvert sted kan derfor utgjøre timer i løpet av en dag.

– Hjelp oss gjerne ved å fjerne snø rundt beholderne og vende håndtaket i trilleretningen. Det er vi ekstra takknemlige for nå når vi får det travlere enn vanlig, sier Kristoffersen.

Takker kundene

Når kulda kommer, kan matavfallet fryse fast i beholderen.

– Dette kan unngås ved å legge avispapir nederst i beholderen og legge tørkepapir nederst i matposen, så fukten blir sugd ut. Det letter også arbeidet vårt du knyter igjen sekken for plastemballasje, forteller Kristoffersen, som vil benytte anledningen til å takke kundene for godt samarbeid gjennom året.

Kontakt:

Åse Toril Krågsrud
kommunikasjonssjef HRA
telefon: 995 22 029
e-post: aase@hra.no

Arild Kristoffersen
avdelingsleder HRA Transport
telefon: 412 81 559
e-post: arild@hratransport.no

Bilde HRA Transport_vinter:

Udo Schönherr, Arild Kristoffersen og Alfred Dajoyaq i HRA Transport er klare for en ekstra innsats for å kjøre inn helligdagene i jula. Foto: HRA.

Tre renovatører ikledd arbeidsutstyr foran rød renovasjonsbil fra HRA.